Waarom sporten en bewegen zo belangrijk is tijdens deze Corana crisis?

Tijdens deze Coronacrisis worden we nu meer gedwongen om thuis te blijven, maar waarom is het in beweging blijven toch zo belangrijk. En hoe vaak moet u bewegen en hoe en wanneer, om gezond te blijven?

Hoe vaak, hoe en wanneer?

Positieve effecten met bewegen bereikt u al door 5 dagen per week 30 minuten per dag ‘matig tot intensief’ te bewegen. Matig tot intensief wil zeggen dat u toch wel lichtjes zweet en uw ademhaling en hartslag lichtjes versnellen. Dit bereikt u al door stevig te wandelen, en als u nog werkt van en naar het werk te fietsen, wat zwaarder huishoudelijk of tuinier werk te verrichten, etc. Als alternatief kunt u 3 keer per week gedurende 20 minuten echt ‘intensief’ bewegen of wel te sporten. Met intensief bedoelen we dat u duidelijk zweet en uw hartslag en ademhaling sterk verhogen. Dit kan bijvoorbeeld door te joggen, te mountainbiken of actief te fitnessen thuis. Onthoud daarbij dat de gezondheidsvoordelen veel groter zijn indien u inderdaad meerdere dagen per week een half uurtje matig tot intensief beweegt dan als u een keer per week gedurende 2 uur intensief beweegt.

De gezondheidseffecten

  1. Voldoende bewegen verlaagt de slechte (LDL) cholesterol en triglyceriden in uw bloed; twee grote gevaren voor je hart- en vaatsysteem. Sporten vermindert daardoor aanzienlijk uw risico op hart- en vaatziekten. Kunt u niet sporten, dan nemen de gezondheidsrisico’s dus zeker toe.
  2. Door te bewegen verlaagt u uw bloeddruk. Veel mensen hebben een te hoge bloeddruk, dus vorm het sporten/bewegen vaak een gezonde oplossing.
  3. Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat uw bloedsuikerspiegel veel gemakkelijker onder controle blijft; een enorme gezondheidswinst voor alle diabeten, pre-diabeten en iedereen met een verhoogd risico op diabetes.
  4. Intensief bewegen draagt bij aan steviger botten! Niet enkel calcium zorgt hiervoor. Aangetoond is dat sporten/intensief bewegen een heel belangrijke bijdrage levert aan de stevigheid van uw botten.
  5. Omdat u bij het sporten ook steeds uw rugspieren verstevigt, helpt het sporten om rugproblemen te voorkomen.
  6. Bewegen bevordert de werking van de darmen. Het betreft zeker een zeer gewaardeerd effect voor diegenen die regelmatig last hebben van constipatie.
  7. Uw weerstand wordt door (intensief )bewegen verhoogd en maakt u minder vatbaar voor infecties.
  8. (Intensief) bewegen vermindert het risico op kanker.
  9. Bewegen vermindert de stress en verhoogt uw concentratie. Ideaal dus om uw werkdag te doorbreken met beweging tijdens de middagpauze. De stress van de voormiddag valt zo weg en in de namiddag kunt u zich veel beter concentreren, waardoor u veel productiever zult zijn.

 

Eigenlijk laat het belang van goed bewegen zich eenvoudig samenvatten: voldoende bewegen verlengt uw leven!